Vend selv din UK-baby


Hvis din baby vender med numsen nedad, så er der en række ting, du selv kan prøve allerede fra omkring graviditetsuge 30. Det er meget forskelligt, om mødre tror på virkningen af dette. Men jeg selv har den holdning at så længe det hverken skader mig, baby eller andre, så kan jeg lige så godt give det en chance.

En mor fra min Facebook-terminsgruppe formulere sin erfaring med øvelserne således:

“XXX lå stadigt i UK ved undersøgelse hos jordemoder i uge 32. Jeg gik i gang med alverdens øvelser – kravleøvelser, vende på hovedet, rebozo osv. og baby havde vendt sig ved undersøgelse i uge 37. Jeg havde på forhånd valgt at jeg ikke ønskede medicinsk vendingsforsøg. (…) er virkelig glad for at hun ordnede det selv 🙂 Er ret sikker på at øvelserne hjalp – hun moslede ihvertfald sindssygt meget rundt under både rebozo og kravleøvelserne.”

The breech tilt

Dette er den mest kendte øvelse for selv at få UK-baby til at vende sig. Det handler i al sin enkelthed om, at du skal ligge med hofterne højere end dit hoved. Dette kan gøres på forskellige måder, fx ved at ligge i sengen med en masse puder/dyner under numse og ryg, har du en Fatboy eller anden sækkesol, er disse geniale til formålet. Personligt lagde jeg et kort strygebræt ned fra sofaen med en pude for enden til nakken.

Dette skal gøres 3 gange om dagen og gerne i op til 20 minutter ad gangen. Det er vigtigt at slappe af og trække vejret dybt under øvelsen, da det skal åbne op og skabe plads til, at baby kan vende sig.

Denne øvelse kan kombineres med andre, fx musik eller isposer på maven for yderligere at motivere baby til at vende sig.